Hamborgtur 2013

Hamborg til lands og til vands

29. 08. kl. 7.15  mødtes deltagerne ved Valby st., hvor vi blev hentet af bussen, der skulle køre os til Hamborg. Som sædvanlig var folk mødt i god tid og stemningen var allerede høj og forventningsfuld.

Vi havde et stort program vi skulle igennem, så kl. 7.30 kørte vi af sted, så vi kunne nå færgen i Rødby. Stemningen blev ikke mindre af, at vi havde en fødselar med, og Flemming havde sørget for en morgenbitter, så vi kunne ønske Mogens tillykke med dagen.

Vores første stop på den anden side af vandet var Ricklinger Landbrauerei, hvor vi skulle indtage vores frokost, der bestod af en legeret suppe med en masse dejligt fyld. Derefter en jægerschnitzel med brasekartofler og gemyse og frugtgrød til dessert. Forinden så vi bryggeriet og fik en meget interessant og morsom fortælling af brygmesteren, som talte et udmærket dansk. Her kunne vi tillade os at bruge af klubkassen, da vi havde søgt og fået et pænt tilskud fra Albert Olsens rejsefond. Efter spisningen, hvor vi også havde smagt på huset bryg, gik turen videre til Norderstedt. Her var vi inviteret til at se ”Books on Demand”. Dette er en imponerende bogfabrik der startede i 2001 og nu har 30 Xerox maskine, 20 til sort-hvid og 10 med op til fire farver. Mens vi kunne forfriske os med kaffe eller vand, fik vi et foredrag, på dansk, om firmaets historik. Der er ingen limit på hvor få eller hvor mange tryksager de laver og det hele er digitalt. Da vi var så mange, blev vi delt op i to hold. Den ene omviser talte dansk og den anden engelsk.

Dem der ikke havde lyst til at se B.O.D. blev sat af ved et stort indkøbscenter.

Hvor meget plastikkortene blev brugt fik vi andre ikke at vide.

Mætte af indtryk kørte vi til hotellet, der ligger tæt på Reperbahn. Da vi havde slappet af et par timer, var det tid til aftensmaden, som blev indtaget på en restaurant i nærheden. Da vi havde fået en solid frokost havde vi valgt noget let, så her fik vi stegt hanebryst med div. tilbehør. Efter spisningen trængte vi til at røre benene, og gik vi en tur på Reperbahn, som er noget af en oplevelse om aftenen. Alle var dog med tilbage på hotellet.

Efter en god nats søvn, på nogle udmærkede værelser, var der morgenbuffet og kørte af sted med bussen kl. 9.00. Vi var på en tre timers sightseeing med en lokal guide, der talte dansk. Hamborg er jo en spændende by, så der var meget at se og høre om. Vi var inde i sct. Michaelis kirke, der er nordtysklands største og Hamborgs vartegn. Tårnet er 132 m. højt. Der er tre orgler. Kirken er blevet bombet og er brændt flere gange, men er blevet genopbygget hver gang. Vi fik set noget af det kæmpestore havneområde der er lige så stor som hele Köln. Der er blevet bygget meget nyt på havnefronten og der var meget spændende og utraditionelt byggeri. Det meste selvfølgelig i glas og stål. Der er stadig store områder der bygges på, så det bliver interessant at se det igen om et par år.

Kl. 12.00 skulle vi på havnerundfart i det mest vidunderlige solskinsvejr. Her så vi meget af det igen blot fra den modsatte side. Da vores første guide kun var med i bussen, stødte der en anden til os her, nemlig Lonnies datter, der over-satte og fortalte os ud fra sin viden. Herefter havde vi eftermiddagen ”fri” og vores herlige buschauffør kørte os tilbage til hotellet, så man selv kunne vælge, hvor frokosten skulle spises. Efterfølgende blev dem der havde lyst kørt til den gamle Elbtunnel. Den blev bygget 1907-1911 og bruges den dag i dag, når der er for stort pres på den ”nye” tunnel. Bilerne bliver kørt med elevator ca. 23,50 m. ned, kører gennem tunnelen og kommer med elevator op på den anden side.

Vores bus var for stor til elevatoren, så vi måtte tage den på gåben. Da vi var kommet ned, var vi lidt forundrede over, hvor meget trafik der var af biler, cykler og andre gående. Det er en fin tunnel med kakler på væggene og relieffer fra livet under vandet. Tom fortalte, at under krigen søgte folk beskyttelse i tunnelen, når der var luftangreb. Nu nærmede det sig spisetid og vi havde booket på in stedet i Hamborg der hedder Gröninger Privatbrauerei.

Der var rigtig mange mennesker, men betjeningen var alligevel fin. Her fik vi en meget velsmagende roastbeef  med brasekartofler og tilbehør. Klubben gav mad og drikke. Da vi var blevet godt mætte igen igen, blev  vi kørt til en park der hedder ”Planten un Blomen”, hvor vi spadserede lidt rundt og fik frisk luft.

Det må have givet noget appetit, for tilbage på hotellet, skulle vi lige have en is eller en kop kaffe, mens vi slappede af og hyggede os en times tid, inden det var sengetid.

Vi er nu nået til hjemrejsedagen, hvor vi skal køre kl. 8.30, fordi vi skal bruge et par timer i Lübeck.  Det er en charmerende by, men vi orkede vist ikke at gå ret meget mere, for efter at have kigget lidt på byen, fandt nogle os et sted at sætte   sig og nyde en forfriskning. Nogle havde dog været inde og købe Lübecker-marcipan o.a.

Lige da det begyndte at småregne, var vi kommet tilbage til bussen og skulle videre mod færgen. Der var dog sat en time af til at handle ind i Burg.

Tilbage ved Valby station sagde vi pænt farvel til hinanden og alle mente, at vi havde haft en rigtig dejlig og oplevelsesrig tur. Flere af deltagerne vil gerne af sted til næste år, så vi kan se det vi ikke nåede denne gang.

Rejseudvalget siger tak til jer alle fordi I selv var med til at gøre turen så fornøjelig med jeres dejlige gode humør og til Flemming for hans under-holdning i bussen.